top of page
Zoeken

De kracht van ademhaling tijdens je bevalling







Ademhaling en ontspanning zijn nauw met elkaar verbonden en speelt een belangrijke rol tijdens je zwangerschap en bevalling.


Adem tijdens je zwangerschap

Tijdens je zwangerschap vinden veel fysieke veranderingen plaats wat effect heeft op je ademhalingssysteem. Je middenrif, een belangrijke spier voor de ademhaling, schuift naar boven door de groeiende baarmoeder en je longen hebben hierdoor simpelweg minder ruimte. Daarnaast staat je ademcentrum in je brein gevoeliger afgestemd ten gunste van de zuurstoftoevoer naar je baby. Hierdoor kan je tijdens je zwangerschap eerder kortademigheid ervaren.

3 tips voor kortademigheid tijdens je zwangerschap

  1. Accepteer je veranderende lichaam en beweeg hierin mee. Loop bijvoorbeeld rustig de trap op en neem de tijd om op adem te komen.

  2. Let op je houding. Houdt zoveel mogelijk je rug recht en schouderbladen naar achter zodat je borst zich zoveel mogelijk opent. Hierdoor hebben je longen de meeste ruimte voor een optimale inademing.

  3. Oefen tijdens je zwangerschap al met verschillende manieren van ademen. Je hoeft ze niet allemaal te kennen, maar laat je inspireren en oefen wat je aanspreekt. De buikademhaling is bijvoorbeeld prettig om na kortademigheid weer op adem te komen en kan ook houvast bieden tijdens de bevalling. De ademhaling hebben we vaak als we in rust en ontspannen zijn. Je brein ontvangt het signaal van je lichaam dat alles oké is.

Ademhaling als houvast tijdens je bevalling

Neem je voor tijdens de bevalling om vooral door te blijven ademen. Op inspanning of pijn kan je reageren door de adem vast te zetten. Hierdoor gaan spieren verzuren, word je gevoeliger voor pijnprikkels en je brein belandt in een alarmtoestand. Met oefenen vergroot je je vaardigheden om je adem als anker te gebruiken. Maar er is geen one size fits all ademhalingstechniek. Het gaat erom dat je per fase voelt wat je nodig hebt en hierin meebeweegt.

Ademhalingsvariaties per fase van de bevalling

  • Velen beginnen met rustig ademen middels de buikademhaling waarbij je een verlengde uitademing toepast. Hierdoor kan je ook weer voldoende inademen. Een variatie op de buikademhaling kan bijvoorbeeld zijn: 3 seconden in en 6 seconden uit.

  • Naarmate de kracht van de weeën toenemen kan je overgaan op ‘klassiek puffen; of een golfademhaling van bijvoorbeeld 4 seconden in en 4 seconden uit.

  • Tijdens de uitdrijving of persfase kun je je adem wel even vastzetten om extra kracht bij te zetten. Dit is één van de manieren van ademen tijdens de uitdrijving, maar er zijn ook vrouwen die dit niet gebruiken.


Adem met klanken of een mantra

Als je merkt dat door al die aandacht op je adem juist een benauwd gevoel krijgt. Laat het dan los. Blijf wel doorademen en gebruik dan bijvoorbeeld klanken. Lange klanken zoals Haaooo (de hartklank van de TAO) of kortere ritmische klanken zoals ai, ai, ai, of ja ja ja. Je kan je eigen ademhaling ook ondersteunen met een zinnetje (mantra) die je in jezelf zegt. Zoals bijvoorbeeld: Ik adem in door mijn neus, ik adem uit door mijn mond. Of tijdens het puffen: De-ze-wee-helpt-mee.

De zucht van verlichting

Lekker zuchten is van tijd tot tijd heerlijk! En werkt ook tijdens je bevalling erg ontspannend.

De zucht van verlichting zet je in aan het einde van een wee. Door flink te zuchten of hierbij het hé hé of pfff geluid te maken laat je alle spanning los en alle pijn wegebben. Je hebt pauze, de wee is voorbij, je ontspant en rust uit. Je kan tijdens de pauze terugkeren naar een buikademhaling.

Adem in… adem uit…

Het is een ontzettend krachtige ervaring als je door het volgen of ondersteunen van je ademhaling je overgeeft aan alle gevoelens zoals paniek, vertrouwen, pijn die bij een bevalling horen. Voor veel vrouwen biedt hun adem al dan niet in combinatie met een klank, mantra of visualisatie een enorme houvast tijdens de bevalling.

Adem in… adem uit… en wie weet is je adem zomaar je grote houvast tijdens de geboorte van je kindje(s)!


Kan jij hier hulp bij gebruiken?

Ben je benieuwd hoe ik je kan ondersteunen met ademwerk tijdens je zwangerschap?. Maak vrijblijvend een afspraak.


Liefs, Laura






15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page