top of page
Zoeken

Met een flexibele mindset je bevalling in

Bijgewerkt op: 15 jun.



Een oefening in loslaten


Een bevalling gaat zelden zoals je van te voren had bedacht. Alhoewel ik je van harte je droombevalling gun blijkt de praktijk een stuk weerbarstiger te zijn. Vaak hebben we bewust nagedacht over onze wensen en behoeftes en deze vertaald in een geboorteplan. Echter spelen er ook nog vele onbewuste verwachtingen, verlangens en dynamieken mee. Er zit dus ook een mentaal aspect aan bevallen.


Er is namelijk een voortdurende wisselwerking tussen brein en lichaam. Ben je ontspannen dan komen er hormonen zoals oxytocine en endrofine vrij die zorgen voor een gevoel van welbehagen en verbinding. Wanneer je gestresst bent komt o.a. adrenaline vrij om te zorgen dat je kan vechten of vluchten. Ongemak en angst versterken elkaar dan.


Het is belangrijk om realistisch te blijven. Verwacht niet dat je voortdurend ontspannen zal zijn en niet angstig of geen pijn zal ervaren. Het is belangrijker dat je kan zijn met pijn, angstige gedachten of emoties. Zonder ze te bestempelen als gewenst of ongewenst. Geef ze de ruimte, laat het er zijn. Je kunt echt niet falen. En het fout doen tijdens je bevalling bestaat al helemaal niet.


Praktische handvaten voor een flexibele mind

Desondanks zijn er wel degelijk handvatten die je helpen om een flexibelere mindset te trainen en zo beter met veranderingen om te kunnen gaan.

  • Een positieve houding tegenover weeën maakt het makkelijker ze op te vangen. Je hebt ze nodig om te openen en je kindje te kunnen ontvangen (uitgaande van een vaginale bevalling).

  • Doe een bewustwordingsoefening. Welke gedachten en verwachtingen heb je over je bevalling en de geboorte van je kind? Geef deze de ruimte. Ze observeren alsof ze een stromende rivier zijn is genoeg. Het zijn gedachten, geen feiten. De saboterende gedachten te ruilen voor helpende gedachten is helemaal niet nodig. Er bewustzijn op zetten is genoeg.

  • Je kunt jezelf helpen met je adem, klanken neuriën, hulpzinnen (mantra’s), visualisaties en meditatie. Lees meer hierover op mijn blog: de kracht van ademhaling. Hierbij geldt wel hoe meer je dit oefent tijdens je zwangerschap hoe groter je vermogen wordt deze in te zetten tijdens je bevalling.

  • Focus op wat helpt. Geef aandacht aan de handvatten die helpen. Voor sommige vrouwen is dat de ademhaling in combinatie met een mantra. Voor andere helpt het focussen op de pauzes in plaats van op de weeën.

  • Je hoeft het niet alleen te doen. Vraag om steun van je partner of schakel voortijdig een doula in. Ze komt een aantal keren bij je thuis om je te leren kennen en jullie wensen te inventariseren. Ze staat je bij in een vroeg stadium van de bevalling en blijft tot na de geboorte. Hierdoor levert ze continuïteit van zorg en biedt fysieke en mentale support.

  • Blijf in contact met je baby. Jullie leveren beide fantastisch teamwerk tijdens de bevalling met als resultaat de geboorte van je kind. Moedig je baby aan, geboren worden is een intense gebeurtenis maar je kindje kan dit aan.

Wees lief voor jezelf

Hecht waarde aan een realistische voorbereiding (zie ook mijn blog: het belang van een realistische voorbereiding), leer jezelf kennen en wees niet te streng voor jezelf. En laat het vooral allemaal maar los want ‘het fout doen’ tijdens je bevalling bestaat al helemaal niet!


Kan jij hier hulp bij gebruiken?

Schakel een geboortecoach in. Wil je hier ook geen zorgen over hoeven maken tijdens de bevalling? Schakel dan een Doula in.

Ben je benieuwd hoe ik jou en je partner tijdens je zwangerschap en de geboorte van je kindje(s) kan ondersteunen? Maak vrijblijvend een afspraak.


17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


bottom of page